Seitenbereiche:



Menü des aktuellen Bereichs:

Zusatzinformationen:

News

  • Forschungsgespräche
    Nächste Termine:
    23.11.2017, 09.00 - 12.00, S3 102
    30.11.2017, 09.00 - 11.00, S3 134

Weiterführende Links

Facebook


Positionsanzeige:

Inhalt:

[research prototype] Aeolion - Articulation Engineered for Organizational Learning in Interoperable, Open Networks

Beschreibung:
Organisationen müssen sich heute ständig an rasch und unvorhersehbar ändernde Rahmenbedingungen anpassen. Die Fähigkeit der Organisation, als Ganzes zu lernen und sich weiterzuentwickeln ist dabei ein wichtiger Erfolgsfaktor. Lernprozesse müssen dabei immer im Rahmen der Situation durch die sie ausgelöst werden und in der sie stattfinden gesehen werden. Durch die Verknüpfung von individuellen Lernprozessen, die unterschiedliche Aspekte betreffen können, wird das Szenario zusätzlich komplexer.
Das Aeolion-Projekt hat das Ziel, derartige Lernprozesse durch sozio-technische Instrumente zu unterstützen. Basierend auf einer flexiblen technologischen Plattform werden unterschiedliche Lernsituationen exploriert und deren Unterstützung untersucht.

Projektbeginn:
01.10.2010

Projektverantwortliche/r:
o.Univ.Prof. Dipl.-Ing. Dr. Christian Stary

MitarbeiterInnen:
Dr. Dominik Wachholder, MSc MBA
Florian Krenn, MSc
Mag. Dr. Matthias Neubauer, MBA
DI Dr. Stefan Oppl, MBA
Ing. Mag. Harald Lerchner, MBA

Publikationen:
System-of-systems support ? A bigraph approach to interoperability and emergent behavior (2015)
Facilitating shared understanding of work situations using a tangible tabletop interface (2014)
Implementing Organisational Interoperability - The SUddEN Approach (2010)
Traceable Pedagogical Design Rationales for Personalized Learning Technologies ? An Interoperable System-to-System Approach (2015)
An e-learning approach to informed problem solving (2012)
The Me and Knowledge Communities: Role Management by Design and Reflection (2012)
Evidence-Based Interactive Management of Change (2011)
Growing through Learning ? Essential Technology Enablers (2011)
Perspective Giving ? Perspective Taking: Evidence-Based Learning in Organisations (2011)
Dynamic Socio-technical System Design based on Stakeholder Interaction (2015)
Stakeholder-centered Ontologies for Educational Designs (2015)
Non-disruptive Knowledge & Business Processing in Knowledge Life Cycles ? Aligning Value Network Analysis to Process Management (2014)
Creating Meaningful Representations (2013)
A Domain Specific Language for Organisational Interoperability (2015)
Context Control of Interoperable Interactive Systems (2015)
Enabling Emergent Behavior in Systems-of-Systems Through Bigraph-based Modeling (2015)
Towards Digital Craftsmanship (2015)
Towards a Stakeholder-Centric Design Language for Open Systems ? Learning from Organizational Learning (2015)
Bigraph-Ensured Interoperability for System(-of-Systems) Emergence (2014)
Context-sensitive Modeling of Input Source Configuration for Evolving Intelligent Systems (2014)
Delineating Worker-Centered Organizational Work: Blending BPMS and Social Software Features (2014)
Agility Based on Stakeholder Interaction?Blending Organizational Learning with Interactive BPM (2013)
Blending BPMS with Social Software for Knowledge-Intense Work: Research Issues (2013)
Semantic work process analysis: a reflexive stakeholder articulation approach (2013)
Effects of a Tabletop Interface on the Co-Construction of Concept Maps. (2011)

Forschungsbereiche:
Adaptive Systeme
eLearning
Organisationales Lernen