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Univ.-Prof. Dr. Uli Meyer

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Researcher profiles & research documentation

Areas of research

  • Innovation Sociology
  • Sociology of Digital Work
  • Artificial Intelligence
  • Organisational Sociology

Publications

Meyer, U. (2020). Industrie 4.0 als sozio-technische Zukunftsvorstellung: Zur Bedeutung von organisationaler Sinnerzeugung und -stiftung. Soziale Welt, Sonderband 23, 349-377.

Meier, F., & Meyer, U. (2020). Organisationen und heterogene Umwelten: Zum Umgang mit Fragen institutioneller Pluralität. In R. Hasse, & A. Krüger (Hg.), Neo-Institutionalismus: Kritik und Weiterentwicklung eines sozialwissenschaftlichen Forschungsprogramms (S. 75-100). Bielefeld: transcript. DOI: 10.14361/9783839443026-005.

Meyer, U., Schaupp, S., & Seibt, D. (Hg.). (2019). Digitalization in industry: Between domination and emancipation. Basingstoke: Palgrave Macmillan.

Meyer, U. (2019). The emergence of an envisioned future: Sensemaking in the case of "Industrie 4.0" in Germany. Futures, 109, 130-141. DOI: 10.1016/j.futures.2019.03.001.

Meyer, U. (2019) The institutionalization of an envisioned future: Sensemaking and field formation in the case of “Industrie 4.0” in Germany. In A. Lösch, A. Grunwald, M. Meister, & I. Schulz-Schaeffer (Hg.), Socio-technical futures shaping the present: Empirical examples and analytical challenges (S. 111-138). Wiesbaden: Springer VS. DOI: 10.1007/978-3-658-27155-8_6.

Meyer, U., Schubert, C., & Windeler, A. (2018). Creating collective futures: How roadmaps and conferences re-configure the institutional field of semiconductor manufacturing. In H. Krämer, & M. Wenzel (Hg.), How organizations manage the future (S. 253-276). Cham: Palgrave Macmillan. DOI: 10.1007/978-3-319-74506-0_13.

Meyer, U. (2018). Digitalisierung ohne Technik? Das Beispiel eines Praxislabors zu Arbeit 4.0. Arbeits- und Industriesoziologische Studien, 11 (2), 229-246.

Windeler, A., Knoblauch, H., Löw, M., & Meyer, U. (2018). Innovationsgesellschaft und Innovationsfelder. In J. Hergesell, A. Maibaum, C. Minnetian, & A. Sept (Hg.), Innovationsphänomene: Modi und Effekte der Innovationsgesellschaft (S. 17-38). Wiesbaden: Springer VS. DOI: 10.1007/978-3-658-22734-0_2.

Gläser, J., Laudel, G., Grieser, C., & Meyer, U. (2018). Scientific fields as epistemic regimes: New opportunities for comparative science studies. Technology Studies Working Papers, 3-2018. Berlin: Technische Universität.

Pfotenhauer, S., & Meyer, U. (2017). Innovation & society: The diversity of innovation practice. EASST Review, 36 (1), 33-37.

Windeler, A., Knoblauch, H., Löw, M., & Meyer, U. (2017). Innovationsgesellschaft und Innovationsfelder: Profil und Forschungsansatz des Graduiertenkollegs "Innovationsgesellschaft heute: die reflexive Herstellung des Neuen". Technology Studies Working Papers, 2-2017. Berlin: Technische Universität.

Maasen, S., Farías, I., Meyer, U., Müller, R., Passoth, J.-H., Pfotenhauer, S., Pietsch, W., & Zachmann, K. (2017). The Munich Center for Technology in Society (MCTS): Raising the stakes for STS in Germany. EASST Review, 36 (1), 24-32.

Ferdinand, J.-P., & Meyer, U. (2017). The social dynamics of heterogeneous innovation ecosystems: Effects of openness on community–firm relations. International Journal of Engineering Business Management, 9, 1-16. DOI: 10.1177/1847979017721617.

Kirchner, S., & Meyer, U. (2016). Entkopplung – ein folgenreicher Begriff des soziologischen Neoinstitutionalismus. Nano-Papers "Institution - Organisation - Gesellschaft", 1. München: Technische Universität. DOI: 10.14459/2016md1335554.

Meyer, U. (2016). Forschungsförderung, Verkehrspolitik und Legitimität: Die Folgen heterogener Rationalitäten in politischen Prozessen. In O. Schwedes, W. Canzler, & A. Knie (Hg.), Handbuch Verkehrspolitik (S. 601-623). Wiesbaden: Springer VS. DOI: 10.1007/978-3-658-04693-4_27.

Meyer, U. (2016). Innovationspfade: Evolution und Institutionalisierung komplexer Technologie [Dissertation, TU Berlin]. Wiesbaden: Springer VS.

Meier, F., & Meyer, U. (2016). What's the problem with complexity? Nano-Papers "Institution - Organization - Society", 2. München: Technische Universität: DOI: 10.14459/2016md1335722.

Schubert, C., & Meyer, U. (2016). SEMATECH: Inventing collaborative innovation. In J. Sydow, E. Schüssler, & G. Müller-Seitz (Hg.), Managing inter-organizational relations: debates and cases (S. 264-273). Basingstoke: Palgrave Macmillan.

Besio, C., & Meyer, U. ( 2015). Heterogeneity in world society: How organizations handle contradicting logics. In B. Holzer, F. Kastner, & T. Werron (Hg.), From globalization to world society: Neo-institutional and systems-theoretical perspectives (S. 237-257). London/New York: Routledge.

Meyer, U. (2015). Brunsson, Nils (1985): The irrational organization: irrationality as a basis for organizational action and change. In S. Kühl (Hg.), Schlüsselwerke der Organisationsforschung (S. 126-129). Wiesbaden: Springer.

Meyer, U. (2015). Friedberg, Erhard (1993): Le pouvoir et la règle: Dynamiques de l’action organisée. In S. Kühl (Hg.), Schlüsselwerke der Organisationsforschung (S. 284-288). Wiesbaden: Springer.

Besio, C., & Meyer, U. (2015). Kompromisse in Forschungsorganisationen. In L. Knoll (Hg.), Organisationen und Konventionen (S. 225-247). Wiesbaden: Springer VS. DOI: 10.1007/978-3-658-02007-1_9.

Kirchner, S., Krüger, A., Meier, F., Meyer U. (2015). Wie geht es weiter mit dem soziologischen Neo-Institutionalismus? In M. Apelt, & U. Wilkesmann (Hg.), Zur Zukunft der Organisationssoziologie (S. 189-202). Wiesbaden: Springer VS. DOI: 10.1007/978-3-658-07330-5_11.

Besio, C., & Meyer, U. (2014). Organisation von Heterogenität und Heterogenität von Organisation. Soziologische Revue, 37 (4), 415-425. DOI: 10.1515/srsr-2014-0070.

Meyer, U. (2014). Zum Verhältnis von Kollektiv- und Individualverkehr: Oder warum Versuche einer Zusammenführung zweier unterschiedlicher organisationaler Felder scheitern. In O. Schwedes (Hg.), Öffentliche Mobilität: Perspektiven für eine nachhaltige Verkehrsentwicklung (S. 169-187). Wiesbaden: Springer VS. DOI: 10.1007/978-3-658-03302-6_8.

Meyer, U. (2013). Self-reinforcing mechanisms in organizational fields: The development of an innovation path in the car industry. In J. Sydow, G. Schreyögg (Hg.), Self-reinforcing processes in and among organizations (S. 17-34). London: Palgrave Macmillan. DOI: 10.1057/9780230392830_2.

Meyer, U. (2011). The irrational organization (N. Brunsson). In E. Friedberg (Hg.), The multimedia encyclopedia of organization theory from Taylor to today. Paris: R&O Multimedia.

Meyer, U. (2011). The dynamics of rules (J. March et al). In E. Friedberg (Hg.), The multimedia encyclopedia of organization theory from Taylor to today. Paris: R&O Multimedia.

Meyer, U. (2007). Forschungsförderung, Verkehrspolitik und Legitimität. In O. Schöller, W. Canzler, & A. Knie (Hg.), Handbuch Verkehrspolitik (S. 601-622). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften. DOI: 10.1007/978-3-531-90337-8_27.

Meyer, U., & Schubert, C. (2007). Integrating path dependency and path creation in a general understanding of path constitution: The role of agency and institutions in the stabilisation of technological innovations. Science, Technology & Innovation Studies, 3 (1), 23-44.

Meyer, U., & Schulz-Schaeffer, I. (2006). Three forms of interpretative flexibility. Science, Technology & Innovation Studies, Special Issue 1, 25-40. DOI: 10.17877/DE290R-971.

Meyer, U., & Schubert, C. (2005). Die Konstitution technologischer Pfade: Überlegungen jenseits der Dichotomie von Pfadabhängigkeit und Pfadkreation. Technology Studies Working Papers, 6-2005. Berlin: Technische Universität.

Meyer, U., & Schulz-Schaeffer, I. (2005). Drei Formen interpretativer Flexibilität. Technology Studies Working Papers, 1-2005. Berlin: Technische Universität.

Meyer, U. (2005). Entwicklungsperspektiven von ÖV und MIV - Von der Divergenz zur Konvergenz? In O. Schöller (Hg.), Öffentliche Mobilität: Perspektiven für eine nachhaltige Verkehrsentwicklung (S. 194-215). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.

Johnsen, D., & Meyer, U. (2005). Metropolitan Fleet Car: Ein Modell zur Flexibilisierung von Flotten für Fuhrparks und Carsharing. Internationales Verkehrswesen, 57 (9), 382-388.

Meyer, U. (2004). Der Computer als Chauffeur? Die Chancen und Risiken von Fahrerassistenzsystemen. In W.-H. Arndt et al. (Hg.), Beiträge aus der Verkehrsforschung [Referate im Rahmen des Kolloquiums "Verkehrsplanungsseminar 2004" des Fachgebietes Integrierte Verkehrsplanung des Instituts für Land- und Seeverkehr der Technischen Universität Berlin] (S. 141-152). Berlin: Technische Universität.

Meyer, U. (2004). Die Kontroverse um Neuronale Netze: Zur sozialen Aushandlung der wissenschaftlichen Relevanz eines Forschungsansatzes. Wiesbaden: Deutscher Universitätsverlag.

Meyer, U., & Vasek, T. (2004). Virtuelle Beifahrer. Technology Review, Juli, 32-33.