Zur JKU Startseite
Gründen & Innovation
Was ist das?

Institute, Schools und andere Einrichtungen oder Angebote haben einen Webauftritt mit eigenen Inhalten und Menüs.

Um die Navigation zu erleichtern, ist hier erkennbar, wo man sich gerade befindet.

Das war der Danube Cup 2024 an der Johannes Kepler Universität Linz

Dream it. Want it. Build it.
Unter diesem Motto fand vom 15. bis 17. Mai 2024 die renommierte Danube Cup Pitching Competition an der JKU statt. Dabei kamen im LIT Open Innovation Center die besten studentischen Start-ups von acht Universitäten des Donauraums zusammen, um ihre innovativen Ideen zu pitchen und sich mit Gleichgesinnten zu vernetzen.

DC 2024 Winner

Mittwoch, 15. Mai 2024
Nach dem Check-in und einer kurzen Guided Tour durch das LIT Open Innovation Center eröffneten Maga Christiane Tusek, Vizerektorin für Finanzen und Entrepreneurship, gemeinsam mit Univ. Prof.in Dr.in Elisabeth Berger, Leiterin des Instituts für Entrepreneurship an der JKU, das Event. Nach einer inspirierenden Keynote von Markus Manz, Geschäftsführer der SCCH, öffnet eine externe URL in einem neuen Fenster, über aktuelle Ausgründungen und den Mut, neue Wege zu beschreiten, ging es auf eine Guided Tour durch Linz. Dabei verwendeten die Teilnehmenden die Reiseplanungs-App Majourny, öffnet eine externe URL in einem neuen Fenster, die beim Danube Cup 2023 von der JKU ins Rennen geschickt wurde. Ein gemütlicher Abend in der Tabakfabrik, öffnet eine externe URL in einem neuen Fenster rundete den Start der Pitching Competition ab, wobei sich die internationalen Studierenden kennenlernen konnten.

DC 2024

Donnerstag, 16. Mai 2024
Am Donnerstagvormittag wurde es dann in der GRAND GARAGE, öffnet eine externe URL in einem neuen Fenster ernst. In zwei Gruppen pitchten die Teams vor einer hochkarätigen Jury um den Einzug ins Finale. Nach einer Tour durch die Tabakfabrik Linz und die Innovationswerkstatt standen die Gewinner*innen fest, und die Jury, bestehend aus Vertreter*innen des entrepreneurial Bildungssektors und Ökosystems, verkündete die Finalist*innen. Nach einer ausgiebigen Feedbackrunde durch die Juror*innen ging es für die Semifinalist*innen zum Ars Electronica Center, öffnet eine externe URL in einem neuen Fenster, während sich die Finalist*innen auf die finalen Pitches vorbereiten konnten. Dabei wurden sie tatkräftig von Georg Schmidinger von Tech2b, öffnet eine externe URL in einem neuen Fenster unterstützt, der mit wertvollen Tipps zur Bühnenpräsenz glänzte.

dc 2024

Freitag, 17. Mai 2024
Nach einer Tour am Campus der Johannes Kepler Universität Linz konnten die Finalist*innen noch den Feinschliff für ihre finalen Pitches vornehmen, während die Semifinalist*innen an einem Recycling-Workshop in der LIT Factory teilnahmen.
Am Nachmittag eröffnete Rektor Stefan Koch offiziell das Finale der Danube Cup Pitching Competition 2024. Nach den 3-minütigen Pitches stellte die Jury 7 Minuten lang knallharte Fragen zum Businessmodell, zu den Vertriebswegen und zum aktuellen Stand der Unternehmensgründung, bevor sie sich zu einem 30-minütigen Jury-Meeting zurückzog.
Maga. Eva-Maria Infanger, Gründerin von MatheArena, öffnet eine externe URL in einem neuen Fenster und OIC-Mitglied, erzählte in der Zwischenzeit, angelehnt an den Lauf der Donau, von ihren Erfahrungen und plauderte dabei einige Tipps aus.
Nach einer regen Diskussion der Jury, bestehend aus Kathrin Obernhumer (Tabakfabrik Linz, öffnet eine externe URL in einem neuen Fenster), Mara Schneider (INN.kubator, öffnet eine externe URL in einem neuen Fenster Passau), Tamara Čolić Milosavljević (University of Belgrad), Norbert Leskó (Co-Founder MiniCRM Zrt, öffnet eine externe URL in einem neuen Fenster.) und Philipp Moser (Junge Wirtschaft OÖ, öffnet eine externe URL in einem neuen Fenster), standen anschließend endlich die Gewinner*innen des Danube Cups 2024 fest. Wir gratulieren ganz herzlich:

  1. Platz: Artemi aus Serbien. Artemi ist ein innovatives mobiles Spiel, das spannende digitale Erlebnisse mit physischer Aktivität und realen Erkundungen kombiniert, um Gesundheit und soziale Interaktionen zu fördern.
  2. Platz: BridgeAID aus Ungarn. BridgeAID revolutioniert die Instandhaltung von Verkehrsinfrastrukturen mit fortschrittlichen Brückenüberwachungssystemen.
  3. Platz: Luvia aus Deutschland. Luvia organisiert und baut Taubenschläge, um das Problem der Überpopulation von Stadttauben nachhaltig zu lösen.

DC

Die Teams des Danube Cup 2024

  • Johannes Kepler University Linz - Austria
     

PflegeZeit, offers valuable support for people caring for relatives with dementia at home. PflegeZeit not only provides tested exercises for personal care, but also creates a sense of community and understanding through old, often forgotten songs and cultural content. Personal care with PflegeZeit also makes physical care much easier, which also benefits carers in nursing homes.

SURFjobs stands for ‘See Your Future’ and is Austria's first mobile career guidance & job platform, where future apprentices and young professionals can find out about their career opportunities through authentic short videos and with the help of artificial intelligence. From career guidance and insights into companies and jobs to a simple application to the chosen company in just two clicks, nothing stands in the way of a successful start to professional life.

  • Corvius University of Budapest - Hungary
     

Fast fashion trends and throwaway consumption created an environment in which consumers are easily bored with their clothing. It can be because of the lack of uniqueness and emotional connection. They are quickly abandoned, which has a harmful effect on the environment and contributes to overconsumption.

Globally, one in three clothes purchased online are returned by customers mainly due to the wrong size and poor visualisation options. uMix3D is a platform with a virtual fitting room that provides an ideal solution to this problem by allowing users to try on their personalised 3D avatars clothes we model with millimetre precision. Moreover, customers can even create a full outfit. Our solutions are also beneficial for fashion brands, as they can both reduce the rate of product returns and increase sales. With our internationally recognised specialists we also create digital content for our clients, such as a 3D marketing video or an AR filter. Our team is not only competent but also determined to make uMix3D a success.

  • Budapest University of Technology and Economics - Hungary
     

BridgeAID aims to bring a breakthrough in transport infrastructure maintenance with the next generation of bridge monitoring systems. Continuously measure and analyse bridge conditions and traffic. BridgeAID takes engineering and management decision-making to a new dimension, enabling predictable and effective intervention.

For individuals seeking spontaneous plans on a free night of the week, finding the perfect event within a few minutes can be quite challenging. Likewise, for event organizers, getting people to step out of their comfort zones and attract new faces to their establishments is quite a challenge. stArt addresses both of these issues by connecting the two groups.

  • University of Belgrade - Serbia

Artemi is a innovative mobile game that merges thrilling digital gameplay with physical activity and real-world exploration, promoting health and social interaction. The primary goal of Artemi is to redefine the mobile gaming experience by creating an innovative game that blends engaging digital gameplay with physical activity, specifically walking, to promote health benefits among its users. Our objective is to leverage the universal appeal of gaming to encourage a more active lifestyle, transforming routine walks into captivating adventures and social experiences.

Moveably, a student startup stemming from a student company, introduces an innovative digital platform based on the auction principle, acting as an intermediary in brokering deals between carriers and clients. We streamline the process for carriers in finding jobs, while simultaneously providing clients with a faster and simpler way to discover cost-effective carriers, facilitating the transport of goods.

  • University of Passau - Germany

Following the example of the „Augsburger Modell“, our business offers the organization and construction of pigeon lofts. Current measures are meant to deterrent (spikes, nets) and do not tackle the issue at its root cause: breeding compulsion. Pigeon lofts give you direct access to the eggs, which can be swapped and each swapped egg equals one less pigeon. Additional benefits are: reduced costs compared to current measures, less pigeons on the streets and cleaner cities.

Reviving Rugs creates premium handbags through the upcycling of designer carpet samples. Our innovative use of this distinctive material not only ensures superior quality but also embodies sustainability and individuality. Tailored to customers with a passion for both design and environmental consciousness, our handbags stand as exquisite, artisanal accessories.

  • Regensburg University of Applied Sciences - Germany

FlowHerb aims to offer customers a unique experience, combining the pleasures of gifting, aesthetics and fine cuisine. Customers are able to buy beautiful flower bouquets for themselves or for others, but those flowers not only look good, they can later be turned into brilliant recipes that taste great. Nothing goes to waste.

  • University of Regensburg - Germany

VoluLink is a social start-up that aims to strengthen non-profit organizations by providing IT expertise from the corporate world. We are addressing the social challenge that many non-profit organizations need support in the area of digitalization, partly due to a lack of time and human resources, in order to increase their effectiveness and better reach target groups.

Pendura is developing a platform that, through advanced blockchain technology and AI, enables automated and cost-effective sustainability reporting in global supply chains, significantly improving information flow and data quality.

  • Vienna University of Economics and Business - Austria

As consumption reaches new heights by the day, one must wonder, where does human waste end up. At Zenyth Innovations, we have followed sewage treatment processes from top to bottom and identified an array of wasted and landfilled resources waiting to make an impact. We are developing a software based solution to establish new markets, create new revenue streams for stakeholders and provide novel sustainable materials to clean up heavy industries. By rethinking the potential of sewage treatment, we are bringing the new standard of responsible circular economy resources to life.

Evidenta.io is a startup operating in the recruitment industry, committed to enhancing the hiring process with its innovative ecosystem. Evidenta’s mission centers on creating a trusted job market, where every individual's achievements are valued and the focus shifts from company brands to the personal accomplishments of candidates. This is enabled by four core features: a standardized CV builder for effective resume presentation, a robust CV verification system for authenticity, an AI-powered recommendation engine for precise candidate-job matching, and a unique reward system to foster active engagement.

Über den Danube Cup:
Der Danube Cup ist ein jährlich stattfindender Pitching-Wettbewerb für Studierende der Universitäten entlang der Donau. Seit seiner Gründung im Jahr 2016 durch die Corvinus-Universität Budapest und die Budapest University of Technology and Economics hat sich der Wettbewerb zu einem wichtigen Event entwickelt, um Start-ups zu internationalem Erfolg zu verhelfen und die motiviertesten Hochschul-Start-ups zusammenzubringen.
Wir bedanken uns bei allen Teilnehmer*innen, Sponsor*innen und Organisator*innen für ihre Unterstützung und ihre Beiträge zu einem inspirierenden und erfolgreichen Danube Cup 2024 und freuen uns schon jetzt auf nächstes Jahr in Belgrad!
Dream it. Want it. Build it.