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Benjamin Schiemer

Abstract

The articles that were part of my cumulative dissertation thesis ask how individual and collective actors organize themselves in music for creative ideas to emerge. They are based on ethnographic data that I collected between 2016 and 2019 from the music scene of two major cities in Europe and an online songwriting community.

Within the general framework of distributed creativity, I follow recent theorizing from psychology (e.g. Glaveanu 2014) and process-oriented management studies (e.g. Hargadon & Bechky 2006, Garud et al. 2016) that promote a non-reductionist and a non-individualist perspective on creativity. I contribute to these streams of literature by not only describing the complex collaborative settings from which distributed creativity emerges, but also by thinking about its organization. Hence, for my introductory chapter I ask the general question: What theoretical and practical consequences does a perspective on distributed creativity have for its organization?

In the following first three articles we theorized the concept of copresence as distributed awareness across virtual and physical settings (Grabher et al. 2018), developed a methodological tool (Melchior et al. 2019) to capture space-time trajectories of creative collaborations, and then showed how collaboration needs to be organized socio-spatially around visibility (nimbus) and concrete opportunities for interaction (focus) in virtual and physical settings (Schiemer et al. 2020). Thereby, we also found how the virtual setting teaches a lesson on the organization of creativity that is useful for the physical setting, rather than only vice versa.

The fourth article examines an online songwriting community in depth, and first shows how creative collaborations are distributed over various creations, always yielding more than one outcome: a finding that was especially important for innovative online communities. And second, it shows how creativity feeds on multiple incomplete objects that generate collective engagements for creating music, skills and (collective as well as individual) identity on multiple entangled levels (Schiemer et al. 2019). Communities in general, a topic of the fifth and final paper, can evolve as a side product along creative processes, and can become a (temporary incomplete) subject of creative engagements themselves (Schiemer 2018).

In sum, I conceive of creativity as distributed relationally beyond the individual and across time and outcomes beyond the one sparkling moment in time and make two contributions: I (1) contribute to a collaborative theory of organizing creativity as organizing copresence and awareness in physical and virtual settings. And (2), I contribute to a processual theory of organizing creativity, as organizing multiple interdependent incomplete outcomes.

Kurzzusammenfassung (in German)

Die Artikel meiner kumulativen Dissertation gehen der Frage nach, wie sich Akteure im Musikfeld organisieren, um zu kreativen Ideen zu kommen. Sie basieren auf ethnografischen Daten, die ich zwischen 2016 und 2019 aus der Musikszene zweier großer Städte in Europa und einer Online-Songwriting-Community gesammelt habe.

Mit meinem theoretischen Rahmengebäude der „distributed creativity“ (verteilte Kreativität) folge ich jüngsten Theorien aus der Psychologie (z. B. Glaveanu 2014) und prozessorientierten Managementstudien (z. B. Hargadon & Bechky 2006, Garud et al. 2016), die eine nicht-reduktionistische und eine nicht-individualistische Perspektive auf Kreativität vorschlagen. Mein Beitrag zu dieser Literatur besteht darin, dass ich nicht nur die komplexen Rahmenbedingungen beschreibe, aus denen verteilte Kreativität hervorgeht, sondern auch über ihre Organisation nachdenke. Für mein Einführungskapitel stelle ich daher die allgemeine Frage: Welche organisationstheoretischen und praktischen Konsequenzen hat eine Perspektive auf verteilte Kreativität?

In den ersten drei anschließenden Artikeln theoretisiere ich gemeinsam mit meinen Ko-AutorInnen zuerst das Konzept der Kopräsenz als „verteilte Wahrnehmung“ in virtuellen und physische Umgebungen (Grabher et al. 2018), dann entwickeln wir ein methodisches Werkzeug (Melchior et al. 2019), um Raum-Zeit-Trajektorien kreativer Kollaborationen zu erfassen und schließlich zeigen wir, wie kreative Kollaborationen durch Sichtbarkeit (Nimbus) und konkrete Interaktionsmöglichkeiten (Fokus) in virtuellen und physischen Umgebungen organisiert werden können (Schiemer et al. 2020). Dabei fanden wir auch heraus, was wir von virtuellen Umgebungen in Bezug auf die Organisation von Kreativität in physischen Settings lernen können, anstelle der gängigen Sichtweise, nach der das Virtuelle nach dem Physischen modelliert wird.

Der vierte Artikel untersucht die Organisation von Kreativität in einer Online-Songwriting-Community und zeigt zunächst, wie in kreativen Kollaborationen mehrere Dinge gleichzeitig zum Gegenstand der kreativen Auseinandersetzung werden können. Eine Erkenntnis, die vor allem für innovative Online-Communities von Bedeutung ist. Und zweitens zeigt die Online-Etnographie, wie kollektives kreatives Schaffen durch Unfertigkeit vorangetrieben wird. Eine Unfertigkeit, die nicht nur Musik betrifft, sondern auf mehreren interdependenten Ebenen stattfindet: Auch Fähigkeiten und (kollektive als auch individuelle) Identitäten werden als kreatives vorläufiges Ergebnis erzeugt (Schiemer et al. 2019).

Communities im Allgemeinen sind ein Thema des fünften und letzten Papiers. Darin theoretisiere ich in Alleinautorenschaft wie sich Communities als Nebenprodukt kreativer Prozesse entwickeln und selbst zu einem (vorübergehend unvollständigen) Thema kreativer Engagements werden können (Schiemer 2018).

Zusammenfassend stelle ich mir Kreativität in zwei Richtungen verteilt vor: einerseits als relational verteilt, über das einzelne Individuum hinaus und andererseits verteilt über die Zeit und über multiple kreative Outcomes. Damit leistet meine Dissertation (1) einen Beitrag zur Theorie kollaborativer Kreativität, als Organisation von Kopräsenz und Wahrnehmung in physischen und virtuellen Umgebungen. Und (2) einen Beitrag zu einer prozessualen Theorie der Organisation von Kreativität, mit dem Verweis auf mehrere ineinander verflochtene, kreative Prozesse, die von Unfertigkeit getragen werden.


List of papers and declaration of authorship

 

1) From being there to being aware: Confronting geographical and sociological imaginations of copresence.

Co-authored with Gernot Grabher (HCU Hamburg), Alice Melchior (HCU Hamburg), Elke Schüßler (JKU Linz), Jörg Sydow (FU Berlin)

Published 2018 in Environment and Planning A: Economy and Space, 50(1), 245-255.

 

2) „Hägerstrand online “: Ein methodisches Konzept zur Analyse raumzeitlicher Trajektorien in Kollaborationen.

Co-authored with Gernot Grabher (HCU Hamburg), Alice Melchior (HCU Hamburg)

Published 2019 in Raumforschung und Raumordnung Spatial Research and Planning, 1(ahead-of-print).

 

3) Seeing and being seen: Organizing copresence in virtual and physical songwriting spaces.

Co-authored with Tobias Theel (FU Berlin), Elke Schüßler (JKU Linz)

Publication status (July 2020): presented at EGOS 2019, WK ORG 2020, AESW 2020

 

4) Collaborative Innovation Online: Entanglements of making content, skills, and community on a songwriting platform.

a. Co-authored with Gernot Grabher (HCU Hamburg), Elke Schüßler (JKU Linz),

Published 2019 in Research in the Sociology of Organizations, 60.

 

5) Problematizing communities in creative processes: What they are, what they do, and how they are practiced.

a. Single-authored

Published 2018 as Organized Creativity Discussion Paper (No. 18/2)

Gabriele Herber

Silke Preymann

Thomas Gegenhuber

CULTURAL ENTREPRENEURSHIP: MAKING AUDIENCES ATTEND, UNDERSTAND, AND VALUE 

 

How does a new actor enter a social arena? To answer this overarching question, Thomas Gegenhuber applies the cultural entrepreneurship lens (Lounsbury and Glynn, 2001). Cultural entrepreneurship takes a sociological stance towards entrepreneurship, viewing new ventures’ quests to establish themselves in the marketplace as intimately tied to the socio-cultural context. This literature operates at two levels of analysis: the organizational level (Lounsbury and Glynn, 2001) and the field level (Wry et al., 2011). This dissertation focuses on the organizational level, telling the story from the viewpoint of a new venture seeking to navigate its environment successfully. 

In this dissertation, Thomas Gegenhuber develops a dynamic cultural entrepreneurship framework charting how a new venture utilizes cultural entrepreneurship efforts such as storytelling to convince key audience categories (media, consumers, and investors) that the venture deserves endorsement (Lounsbury and Glynn, 2001; Überbacher, 2014). An endorsement is a social evaluation predicated on three steps: an audience must pay attention to (i.e. attend to) a venture, understand who the venture is and what it does, and make some kind of value judgment about the venture (Bitektine, 2011; Ocasio, 2011). Thomas Gegenhuber demonstrates that, as a new venture evolves (i.e. through launch, growth, and maturity phases), it ought to address specific subtypes of an audience category relevant to the venture’s current development stage (e.g. crowd funders investing in the launch phase, angel investors in the growth phase) (Fisher et al., 2016, 2017). He theorizes that there are interactive effects among audiences that a venture needs to take into account. Consider that a media endorsement (e.g. positive product review) may positively affect the judgments of consumers and investors (Petkova et al., 2013). As a new venture evolves, it can draw on endorsements from previous phases of its cultural entrepreneurship efforts (Zimmerman and Zeitz, 2002). Three field level factors further influence these efforts: norms and rules of an industry (e.g. industry expectations), industry structure (e.g. emerging or contested fields), and industry competition (i.e. the number of competitors in the same or related category) (Lounsbury and Glynn, 2001). Based on my framework, he develops theory on three key aspects of cultural entrepreneurship research, multiple audiences (Zuckerman, 2017), openness and legitimation as a joint activity (Cornelissen et al., 2015), and attention (Ocasio, 2011). 

Regina Hörmanseder

Umer Azeem

Barbara Krautgartner

Markus Putz

Elfi Twente

Nora Karossy

Helfried Stibal

Bettina Baumgartner

Edith Muckenhuber

Franz Makus Schrammel

Thomas Schüle

Klaus F. Strehle

Tesfaye Debela Woddo

Rudolf Rauss